Zes boekrecensies van Martin Doorn

De 100-jarige man die uit het raam klom

Als u, zoals ik, houdt van de cabaretier Herman Finkers of van de Finse schrijver Arto Paasilinna, moet u dit boek beslist lezen. De schrijver van dit boek lijkt een kruising van de twee bovengenoemden. De humor in dit boek lijkt onbedoeld en de gebeurtenissen louter toeval en onschuldig. De 100-jarige vertrekt op een dag uit het bejaardenhuis omdat hij de bedillerigheid zat is. Aangezien hij achteloos een koffer met geld steelt, begint een achtervolging door de eigenaar. Avonturen en "per ongeluk" dodelijke ongelukjes vinden plaats. Tussendoor vertelt de 100-jarige zijn levensverhaal en maakt duidelijk dat door zijn toedoen de geschiedenis van de 20ste eeuw bepaald is. Als men van deze onderkoelde humor en de flegmatieke levenshouding van de hoofdpersonen houdt, is het een hilarisch boek om te lezen.

Titel: De 100-jarige man die uit het raam klom
Auteur: Jonas Jonasson,
Boeknummer Loket aangepast lezen: a428653.

Jens Munk

Toen ik in de Jaren Vijftig op de Lagere School zat bestond het vak "Vaderlandse Geschiedenis" nog. Uit de geschiedenisboekjes bleek dat onze voorvaderen bestonden uit louter helden en godsvruchtige weldoeners. Sinds ongeveer 20 jaar geleden is een nieuwe lichting historici aan het werk gegaan en die heeft dat beeld danig veranderd. De moderne historici laten zien dat het overgrote deel van de zogenaamde helden minkukels waren. Dit boek is daar een goed voorbeeld van. De bronnen zijn niet zoals vroeger, geschriften van de adel en de clerus, maar aantekeningen, brieven en journaals van het gewone volk. Ik moet toegeven dat dit boek niet door een ieder gewaardeerd zal worden omdat belangstelling voor geschiedenis en enige kennis daarvan wel een noodzaak is om ten volle van dit boek te genieten. De hoofdpersoon "Jens Munk", zwerft over de wereld en heeft geluk en tegenspoed. Al wordt de tegenspoed hoofdzakelijk veroorzaakt door de adellijke kliek die hem zijn succes misgunt. De zoektocht naar de noordelijke doorvaart naar China loopt vast in het poolijs. Dit avontuur wordt vrijwel van dag tot dag gereconstrueerd aan de hand van zijn journaal. De belevenissen van Munk zijn ongetwijfeld spannend om te lezen, maar het onderliggende verhaal over de macht van de adel, is minstens zo interessant. De oplettende lezer zal opmerken dat er sinds het begin van de Zeventiende Eeuw niet veel is veranderd. Is het vandaag de dag in Nederland niet zo dat een groep van zo'n tweehonderd mensen, ook wel genoemd: "the old boys network" elkaar de bal toespeelt met directeursbaantjes en commissariaten? Uit dit boek blijkt dat het cliché dat de geschiedenis zich herhaalt, waar is. In de Zeventiende Eeuw zette de adel zich, niet gehinderd door enige kennis of ervaring, aan het hoofd van menig expeditie. Dit in de verwachting dat er roem, maar vooral geld te verdienen viel. Het woord "bankencrisis" komt tijdens het lezen van dit boek voortdurend bij mij boven. Voor wie van geschiedenis houdt, een prachtig boek.

Titel: Jens Munk
Auteur: Thorkild Hansen
Boeknummer Loket aangepast lezen: a416471

Rechteloos

Over dit boek kan ik nog korter zijn dan gewoonlijk. Het is geschreven door David Baldacci, dus goed. Er gaat een bom af tegenover het Witte Huis. De schade is beperkt. Maar waarom ging de bom af? Vrijwel geen schade en op het verkeerde tijdstip. Een mislukte aanslag? Of zit er meer achter? In dit boek wordt het allemaal haarfijn uit de doeken gedaan. Zoals gewoonlijk weet de schrijver de spanning er in te houden door steeds weer met nieuwe feiten en gebeurtenissen te komen. Deze keer zit er een tikje "science fiction" in. Als bewonderaar van David Baldacci kan ik alleen maar zeggen: "Lezen".

Titel: Rechteloos
Auteur: David Baldacci
Boeknummer Loket aangepast lezen: a426700

Een goed jaar

Een eenvoudig boek voor op vakantie. Liggend op het strand of onderuitgezakt in de tuin of op het balkon. Niet te veel denken en af en toe wat glimlachen. Dankzij een erfenis wordt een Londenaar wijnboer in Frankrijk. Zijn knecht bedriegt hem en hij wordt verliefd op de café-eigenaresse. Het plot zie je mijlen ver van te voren aankomen, hetgeen ook wel weer geruststellend is. Er zijn aardige beschrijvingen van het Franse platteland en de bewoners hiervan. De bewering dat deze bewoners zo sympathiek zijn zou ik niet voor mijn rekening willen nemen, maar ik ben de schrijver niet. Een boek om je tijd zorgeloos mee door te brengen.

Titel: Een goed jaar
Auteur: Peter Mayle
Boeknummer Loket aangepast lezen: a402503

Koorts

Wat jammer nou. Ik vind Saskia Noort een goed schrijfster, maar nu heeft zij mij teleurgesteld. Dit verhaal speelt zich af op Ibizza. Het eiland in de Middellandse Zee, van zon en zonde. Althans dat wordt beweerd. Maar ja, wie beweert dat? In ieder geval krijg ik de indruk dat de schrijfster er zelf ook wel eens een kijkje wilde nemen. Onder het mom van research voor een nieuw boek kan ze dat mooi als onkosten opvoeren. Maar er moest natuurlijk wel een boek komen. Voor de schrijfster geen probleem. Ze kan immers schrijven. Even snel een verhaaltje in elkaar flansen en de belastingdienst is ook weer tevreden. Dit verzin ik natuurlijk zelf en is nergens op gebaseerd, maar die indruk krijg je wel als je dit boek leest. Een beetje seks, een beetje liefelijk landschap, een beetje blauwe zee, wat drugs en mooie mannen, klaar. O ja, er wordt nog iemand ontvoerd en op een zeiljacht verstopt. Weinig origineel. Toch zijn er als ik dit schrijf al meer dan 195.000 boeken over de toonbank gegaan. Er is dus een kans dat ik ongelijk heb. Ik zou dat graag van u horen.
Mijn e-mailadres is: m.l.doorn@hetnet.nl . Ben benieuwd.

Titel: Koorts
Auteur: Saskia Noort
Boeknummer Loket aangepast lezen: a431570

De noodkreet in de fles

De schrijver van dit boek neemt in zijn boeken een lange aanloop. Een heel erg lange aanloop. Het is een kwestie van doorzetten en verder lezen. De beloning is dat alle voorvallen in de lange aanloop uiteindelijk leiden tot een zeer spannend en vooral goed doordacht verhaal.
Flessenpost komt na veel tijd en omzwervingen terecht bij een politieman die oude, onopgeloste, zaken onderzoekt. "Cold cases", noemen we dat tegenwoordig. In het begin zit er weinig of geen schot in de zaak. Vandaar de lange aanloop, maar het volhouden werpt in het verhaal vruchten af. Ook in dit boek wordt weer eens aangetoond welke ellende godsdienst, van welke aard of grootte dan ook, door de eeuwen heen in de wereld heeft veroorzaakt. In dit verband kan ik het boek "Wie God verlaat, heeft niets te vrezen", geschreven door Maarten ít Hart, van harte aanbevelen. Uiteindelijk wordt de "Cold case" door een lopende zaak opgelost. Dit alles beschreven met inachtneming van de menselijke maat. Al laat men lijken wel op een heel rigoureuze wijze verdwijnen.

Titel: De noodkreet in de fles
Auteur: Jussi Adler-Olsen
Boeknummer Loket aangepast lezen: a426991