Vijf boekrecensies

van Martin Doorn

De laatste getuige

Het verhaal van een nog jonge man die drie Duitse concentratiekampen overleefde. Het is geen boek met heldenverhalen of zieligdoenerij. Er wordt zonder ophef verteld over de belevenissen van de gevangenen. Juist dor deze eenvoudige verteltrant heeft het boek grote indruk op mij gemaakt. Natuurlijk weet je dat er verschrikkelijke dingen gebeurd zijn, maar als je dit boek leest, meer dan 70 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, zou je weer spontaan die Duitsers, Moffen zijn het als je het boek leest, gaan haten. Ik denk niet dat je alle misdaden die de mensen elkaar aandoen, voortdurend moet oprakelen, maar dit boek zou wat mij betreft door elke jongere gelezen moeten worden. Niet om Duitsers te gaan haten, want alle mensen zijn in staat gruwelijkheden te begaan indien bepaalde omstandigheden zich voordoen, zoals: patriotisme, chauvinisme en godsdienst. Bovendien leer je nog iets meer over de Tweede Wereldoorlog .

Boekgegevens

Titel: De laatste getuige
Auteur: Frank Krake
Boeknummer Passend Lezen: a453382

De microbemens

Een fascinerend boek dat je letterlijk af en toe de kriebels bezorgd. Het blijkt dat wij mensen in leven gehouden worden door miljarden bacteriën die in en op ons leven. We bestrijden ze met zeep en allerlei bacteriedodende middeltjes, maar uit dit boek blijkt dat dat nauwelijks helpt en bovendien in veel gevallen nog schadelijk is voor onze gezondheid ook. Aandoeningen zoals astma en vele soorten eczeem zijn juist het gevolg van onze strijd tegen de bacteriën. Zonder de bacteriën aan onze binnenkant zouden we zelfs niet overleven. Dat neemt niet weg dat de hoofdstukken over de mond en de vagina je toch aan het twijfelen zetten over de omgang met je partner. Je kan die hoofdstukken wel overslaan, maar het zal blijken dat de hormonen toch de overhand krijgen. Tijdens het lezen moest ik vaak aan mijn vader denken. Ik mocht nooit in de buurt van een boom spelen. Daar hadden de hondjes immers tegen geplast. Nou Pa, goed dat ik niet luisterde, want des te meer bacteriën je opdoet tijdens je jeugd, des te meer weerstand voor allerlei ziekten je opbouwt. Lezen dit boek, vooral als je smetvrees hebt.

Boekgegevens

Titel: De microbemens
Auteur: Remco Kort
Boeknummer Passend Lezen: a451874

Koorts

Dit boek beschrijft de situatie die, naar mijn mening, in de tweede helft van deze eeuw zal ontstaan als we niets doen. Dan heb ik het niet over de opwarming van de aarde. Ik wil niet verraden wat dan wel, dat leest u aan het einde van dit boek. Het verhaal is goed geschreven en geeft een realistisch beeld van de ontstane situatie als vrijwel de gehele wereldbevolking is gestorven aan ‘’De koorts’’. Nieuwe kleine gemeenschappen van overlevenden worden gevormd en al spoedig komen de zelfde problemen naar boven als voor de koortsuitbraak. Bovendien zijn er tegenstrevende groepen, die vanwege de afwezigheid van gezag, rooftochten uitvoeren om het weinige eten te bemachtigen. De plot is angstaanjagend, maar zou zo maar kunnen gebeuren als de mensheid niet op tijd drastische maatregelen neemt en niet zoals nu de ondergang subsidieert. Een buitengewoon lezenswaardig boek. Echt een aanrader.

Boekgegevens

Titel: Koorts
Auteur: Deon Meyer
Boeknummer Passend Lezen: a450327

Zenobia

Zonder twijfel een goed verhaal over de slavernij in Suriname, maar zoals je van deze schrijfster gewend bent, is het verhaal weer tamelijk eenzijdig. Hoewel ze beweert veel onderzoek te hebben gedaan, blijft ze het bestuur van de WIC, de Heren Zeventien noemen. Een fout die ze in haar vorige boeken ook al maakte. De Heren Zeventien was het bestuur van de VOC, de Heren Negentien was het bestuur van de WIC. Ook het vaststaande feit dat de Afrikaanse stam, de Ashanti, de slaven leverden, dit tegen betaling van wapens en jenever, Laat ze consequent achterwege te vermelden. De misvatting dat slaven tijdens de overtocht beestachtig behandeld zouden worden en in grote getalen overboord gekieperd werden, is onzin. Slaven waren koopwaar. Koopwaar gooi je niet achteloos overboord. Bovendien was de WIC, evenals de VOC, gebrand op een zeer nauwkeurige boekhouding van de koopwaar. Dit blijkt onder anderen uit de Prize Papers, de buitgemaakte scheepscorrespondentie en brieven, door de Engelsen. Zo wordt het een nogal gekleurd verhaal. Niet onaardig, maar aan objectiviteit ontbreekt het hier en daar. Voor mij bracht dit boek geen nieuws. De feiten rammelen.

Boekgegevens

Titel: Zenobia
Auteur: Cynthia Mc Cleod
Boeknummer Passend Lezen: a444843

De koffiedief

Het is een historische roman, maar laten we maar zeggen dat het er naast gelegen heeft. Daar heb ik geen bezwaar tegen als de genoemde feiten maar juist zijn. het is een luchtig verhaal dat zoals gezegd losjes op de geschiedenis gebaseerd is. Het gaat om de koffieproductie, die in handen van de Turken is. ook voor eigen gewin in te zetten. Daar heb je koffiestruiken voor nodig en die moeten van de Turken gestolen worden. Natuurlijk zit de VOC er achter. Eigenlijk is dit boek een soort avonturenroman. De vele, vooral Franse namen maken het, althans voor mij nogal verwarrend. Maar dit neem ik volledig voor mijn rekening. Er duiken ook nogal wat historische figuren op, maar daar kan je overheen lezen, of er iets van opsteken. Het is een echt vakantieboek. Een leuk verhaal, een beetje spanning en avontuur.

Boekgegevens

Titel: De koffiedief
Auteur: Tom Hillenbrand